Start arrow 安iadectwa arrow 安iadectwo Elachanana
 
 
安iadectwo Elachanana Drukuj
11.03.2007.
PRZESZEDΒM DΣG DROG

Elchatian, artysta malarz, tir. w roku 1942 w Stanach Zjednoczonych, w 篡dowskiej rodzinie, której cz這nkowie przybyli do Ameryki z Wigier i dawnej Czechos這wacji. Jak sam mówi o sobie, wi瘯sza^ cz窷 swego 篡cia po鈍ieci na poszukiwanie "廝ód豉". Szuka go w wielu krajach. Oto jego opowie嗆.


Urodzi貫m si w Nowym Jorku. Rodzina nasza podobno wiele razy przenosi豉 si, wci捫 dalej i dalej, na zachód Stanów. Wreszcie osiedli鄉y na sta貫 w Kalifornii, gdzie si wychowa貫m. Mo積a by nazwa nas 鈔edniozamo積 ameryka雟ko-篡dowsk rodzin. Konserwatywn ale nie ortodoksyjn. Nie byli鄉y zbyt religijni i s豉bo znali鄉y Bibli. Mimo to, zawsze u鈍iadamiali鄉y sobie, 瞠 jeste鄉y 砰dami, chocia w pe軟i nie potrafili鄉y ogania ca貫j g喚bi naszego narodowego przeznaczenia. Osobi軼ie, mia貫m zawsze takie wra瞠nie, 瞠 jestem nie w tym miejscu i nie w tym czasie gdzie powinienem. Nigdy i nigdzie nie czu貫m si "w domu". Ju od dzieci雟twa wszystko w moim 篡ciu jako si nie. uk豉da這. Dzieci, z którymi si bawi貫m by造 nieciekawe, ich 瘸rty mnie nie 鄉ieszy造, a sprawy, którymi 篡造, nie obchodzi造.

Kiedy sko鎍zy貫m 25 lat - a by造 to lata sze嗆dziesi徠e - 鈍iat nagle si zmieni. By mo瞠, 瞠 to Duch Bo篡 zosta wylany na 鈍iat - nie wiem. Zdarzy這 si to, czego 砰dzi oczekiwali przez 2000 lat - zosta豉 odzyskana Jerozolima. Ruch 赧ippisów by w pe軟ym rozkwicie, a Kalifornia zajmowa豉 pod tym wzgl璠em pierwsze miejsce. Co mnie niepokoi這, ale sam nie wiedzia貫m co. Czu貫m si kompletnie oderwany od swojego pokolenia. Nieustannie my郵a貫m, 瞠 musi by co wi璚ej ni tylko to, co widz dooko豉. Przygotowania do mojej bar-micwy nic mi nie da造. Powiedzia貫m rodzicom, 瞠 wszyscy tylko mówi, o Bogu, aleja Go nie widz. Mia貫m wówczas 12 lat. Rodzice poradzili mi, abym obejrza film Dziesi璚ioro Przykaza. By mo瞠 my郵eli, 瞠 ten film wywrze na mnie jakie wra瞠nie i zmusi do lepszego traktowania spraw religii. Obejrza貫m ten film. Okaza si wspania造, a jego tre嗆 podzia豉豉 na mnie. Pomy郵a貫m sobie, 瞠 je郵i Bóg istnieje, to jest w豉郾ie taki. Ale tam, w Kalifornii, Bóg nie by dla mnie tak sam rzeczywisto軼i jak na Synaju. Nie potrafi貫m odczu Jego obecno軼i i przerwa貫m przygotowania do bar-micwy.

Zacz掖em studiowa sztuk na uniwersytecie. Tam zacz窸y rodzi si we mnie problemy.
Zbudowa貫m sobie pewn filozofi, która sprowadza豉 si do nast瘼uj帷ych stwierdze: wszystko, co do tej pory mi pokazywano by這 k豉mstwem; wszystko, co dane mi by這 s造sze, w istocie, nieprawd; jedynym, czego mo積a by pewnym to to, co mog odczu moimi pi璚ioma zmys豉mi, a uwierzy mog tylko w to, co sam widz albo czego sam do鈍iadczy貫m. Najwa積iejsz cz窷ci mojej filozofii by這 stwierdzenie - musimy koniecznie wróci do naszej przesz這軼i. W Ameryce nie ma niczego, co by這by starsze ni 250 lat. Wszystko jest "zapakowane w celofan" i nie ma nawet zapachu. Zatem - do Europy! Tam mo積a cofn望 si w czasie. Tam przynajmniej mo積a jeszcze poczu zapach chleba.

Przez pi耩 lat mieszka貫m w Pary簑, gdzie pracowa貫m rysuj帷 ilustracje do ksi捫ek oraz pisz帷 artyku造 i opowiadania. W ten sposób zarabia貫m na 篡cie. Zwiedzi貫m s御iaduj帷e z Francj, Angli, Niemcy i W這chy. To, co ogl康a貫m, porównywa貫m z tym, o czym czyta貫m w ksi捫kach i we wszystko próbowa貫m si wg喚bi - pozna histori. Chc帷 wej嗆 jeszcze dalej w g陰b czasu, z Rzymu pojecha貫m do Grecji, kolebki zachodniej cywilizacji. Szuka貫m prawdy-廝ód豉, wci捫 nie wiedz帷 gdzie ani czym to jest. Wszystko si pl徠a這 - zbyt wiele techniki, zbyt wielu artystów, zbyt wielu ojców i matek. Szuka貫m samego siebie. Moja dusza by豉 zagubiona. Grzech - po hebrajsku chat - to jakby "wystrza ze strzelby, nie trafiaj帷y do celu". A ja zagubi貫m cel mojego 篡cia - widocznie, szed貫m w niew豉軼iwym kierunku. Zatraci貫m te rado嗆 - wida, szuka貫m prawdy i mi這軼i, nie tam, gdzie trzeba. W豉軼iwie, przesta貫m przyznawa si, 瞠 jestem 砰dem. Pewnego razu zapytano mnie - Jeste 砰ciem? Odpowiedzia貫m pytaniem - Co (o znaczy - 砰d? Wtedy zapytano mnie - Czy twoi rodzice s 砰dami? Odpowiedzia貫m - Tak. W odpowiedzi us造sza貫m - To znaczy jeste 砰dem. Nie chcia豚y pojecha do Izraela? - A po co?
odpowiedzia貫m. Izrael by wtedy ostatnim miejscem, gdzie mia豚ym ochot pojecha.
Ale, wiedzia貫m te to jedno - w Europie "廝ód豉" nie ma. Wkrótce przekona貫m si, 瞠 nie docenia貫m ró積ic kulturowych. Bo chocia, b璠帷 Amerykaninem, mo積a czu si w Europie prawie jak w domu, jednak Brazylia, to nie Europa. To doprawdy inna planeta - pierwotna i zmys這wa, m璚z帷y upa, 瘸dnego 篡cia intelektualnego. Ca造 czas czujesz si brudny i przepocony, a 篡cie obraca si wokó "czucia". Kiedy znalaz貫m mieszkanie od razu rzuci mi si w oczy, umieszczony nad drzwiami, napis w j瞛yku portugalskim: „Tutaj jest obecny Bóg a Jezus 砰je!” Otworzy貫m drzwi - wtedy jeszcze nic nie wiedzia貫m o Duchu 安i皻ym - i jakby Kto przemówi do mnie w moim sercu - otwierasz drzwi do nowego okresu w swoim 篡ciu.

Kiedy wszed貫m do 鈔odka, poczu貫m si jak Alicja z Krainy Czarów, która trafi豉 w krain cudów przez królicz jam. Pogr捫y貫m si w g瘰t i g喚bok ciemno嗆. Od tego momentu wszystko przesta這 si uk豉da. Je郵i wyci庵a貫m po co r瘯, to "co" od razu ulatywa這 i w mojej r璚e pozostawa豉 pustka. Sam sobie obrzyd貫m i czu貫m si okropnie samotny. Ale nawet i wtedy, g喚boko w moim sercu mieszka豉 pewno嗆, 瞠 posuwam si w kierunku "廝ód豉". Otoczy mnie 鈍iat prymitywnych, niczym nie ograniczonych emocji. Pogr捫y貫m si w przesz這嗆, jeszcze g喚bsz ni w Grecji. To by豉 Afryka. Afryka雟ki element jest wyra幡y w Brazylii, bardziej ni
gdziekolwiek indziej na ca造m Kontynencie Ameryka雟kim. Kontynuowa貫m prac nad moj ksi捫k, a obraz Jezusa coraz bardziej dr捫y moje my郵i. W Grecji, gdzie pisa貫m artyku造
przeciwko chrze軼ija雟twu i ko軼io這wi, broni貫m 砰da na krzy簑, pozostaj帷ego niezrozumia造m. W jaki sposób czu貫m z Nim wi篥, z tym niezrozumia造m 砰dem-Jezusem.
Ale religia nie znajdowa豉 we mnie odd德i瘯u. Zbyt dobrze u鈍iadamia貫m sobie istnienie prawdy i k豉mstwa. Zbyt wiele widzia貫m fa連zu i ob逝dy. Szczególnie oburza這 mnie to, 瞠 砰dzi i chrze軼ijanie wzajemnie si os康zaj. Wiecie, jak to jest - Nie powiniene z nim rozmawia - on jest gojem (tzn. nie-砰dem). Albo - Nie wolno ci si z nim przyja幡i, bo nie jest 砰dem, itp.
A ja, za wszelk cen chcia貫m znale潭 "廝ód這" - pocz徠ek. 畝dnych kompromisów.
Czasami my郵a貫m, 瞠 b璠 sobie statecznym 砰dem, artyst rysownikiem. Przez te 4 lata sp璠zone w Brazylii czu貫m si jak ryba wyci庵ni皻a z wody. Odby貫m, 瞠 to co ja widz, tego nie widz inni. Id帷 z przyjació軛i cz瘰to mówi貫m - Widzicie to?... Widzicie tamto?... To nie mo瞠 by przypadek... Moi przyjaciele nadali mi przydomek: "cz這wiek nie uznaj帷y przypadków". We wszystkim widzia貫m okre郵ony porz康ek, przyczyn i skutek - pewien plan. Nie mog貫m tylko zrozumie, do czego to prowadzi. Mia貫m 30 lat a czu貫m si ju starcem, który wszystko widzia, wszystkiego do鈍iadczy. W tym, co czyta貫m i ogl康a貫m, nie odnajdywa貫m nadziei. Czy to polityka, czy religia lub sztuka - nigdzie nie by這 prawdy.

Na pocz徠ku 1977 roku mia貫m sen. Sta貫m ko這 sadzawki w jakim ogrodzie. By cudowny, orze德iaj帷y wieczór. Sadzawka pokryta by豉 grub, szklan szyb, w której by niewielki otwór. Od do逝 dotyka造 j wodorosty. By這 to tak pi瘯ne i kusz帷e, 瞠 rozebra貫m si i da貫m nurka przez otwór w szybie. Nagle zrozumia貫m, 瞠 tu, pod szk貫m, nie b璠 mia dost瘼u powietrza. Zacz掖em p造n望, szukaj帷 wyj軼ia, ale nie mog貫m go znale潭. Zacz掖em si dusi... Na tym sen si sko鎍zy. Ale nie obudzi貫m si. Spacerowa貫m brzegiem tej samej sadzawki. Tym razem st徙a貫m po powierzchni szklanej szyby, chc帷 sprawdzi na ile jest mocna. Przekona貫m si, 瞠 wytrzymuje mój ci篹ar. Widzia貫m, jak od do逝 przyciskaj si do szklanej tafli przepi瘯ne lilie. I nagle spomi璠zy tych lilii wyjrza豉 blada twarz topielca - to by豉 moja w豉sna twarz. Obudzi貫m si. Mój sen mocno mnie zdziwi, ale dane mi by這 go zrozumie dopiero po jakim czasie.

W styczniu 1977 roku pojecha貫m z przyjació軛i do Salwadoru, 瞠by wzi望 udzia w obchodach karnawa逝. W tamtym czasie karnawa w Salwadorze nosi nazw Ostatków. Bawi這 si ca貫 miasto. Na ulicach by這 wszystko: muzyka, ta鎍e, narkotyki, magia... Wszystko, co ludzie t逝mili w sobie w ci庵u ca貫go roku, teraz wychodzi這 na zewn徠rz. W tamtych dniach Bóg zaczyna wylewa na mnie Ducha 安i皻ego. Mia貫m takie uczucie, jakbym zbli瘸 si do "廝ód豉". Pewnego razu mia貫m widzenie. Trwa這 trzy dni i trzy noce. Mi璠zy snem a jaw nie by這 praktycznie 瘸dnej ró積icy. S tylko dwie mo磧iwo軼i - my郵a貫m - albo wype軟ia si wszystko to, czego szuka貫m, albo istnieje tylko demoniczna ciemno嗆 bez 瘸dnej nadziei. Zrozumia貫m, 瞠 nie ma ani "bezpa雟kiej ziemi" ani "po鈔edniej drogi", tylko - 鈍iat這 i ciemno嗆. Jak 酥iewa Bob Dylan - musisz komu s逝篡 [...] mo瞠 to by diabe lub mo瞠 by Bóg. Sp璠za貫m czas z przyjació軛i, obserwuj帷 karnawa, a Bóg nieustannie mówi do mnie -przez usta ludzi, których spotyka貫m. Wtedy po raz pierwszy zacz掖em u鈍iadamia sobie w豉sn grzeszno嗆. Zrozumia貫m, 瞠 miara moich grzechów ju si wype軟i豉. To tak, jak z ziarnem. Zasiewa si je, a ono *pó'jakim czasie kie趾uje i wydaje plon. U鈍iadomi貫m sobie te, 瞠 grzech jest chorob która w ostatecznym efekcie prowadzi do 鄉ierci. By這 to tale, jakby kto w陰czy 鈍iat這 i o鈍ietli pokój, w którym jest pe軟o 鄉ieci. Nie mog貫m ju tego d逝瞠j tolerowa i dalej tak 篡. Jednocze郾ie, wszelkie znaki wskazuj帷e na Jezusa dawa造 mi poczucie szczególnego uspokojenia.

Pozna貫m dziewczyn. Na srebrnym 豉鎍uszku nosi豉 wisiorek, a w nim ziarnko gorczycy... Na moje pytanie, poruszaj帷e mój problem, odpowiedzia豉 przypowie軼i Jezusa. Wiara powinna by jak ziarnko gorczycy, które kryje w sobie wielki potencja i mo瞠 "da 篡cie" du瞠mu drzewu. Jezus powiedzia o tym 2000 lat temu. Salwadorska dziewczyna nosi豉 t ozdob, aby przypomina豉 jej o Jego s這wach. Zamurowa這 mnie. Ja - 砰d, by貫m poruszony - to s這wo poruszy這 mój rozum, serce i dusz. To s這wo by這 naprawcie 篡we i skuteczne. "Zas這na", zas豉niaj帷a wzrok mojego rozumu, zacz窸a opada i dane mi by這 jasno i trze德o widzie. Biblia mówi o "zas這nie", le膨cej na sercach 砰dów, podobnej do tej, oddzielaj帷ej niegdy miejsce "鈍i皻e" od "naj鈍i皻szego", która rozdar豉 si od góry do do逝 po 鄉ierci krzy穎wej Jezusa.

Przez ca貫 swoje 篡cie próbowa貫m rozedrze t zas這n od do逝, ale nie udawa這 mi si. Teraz, Bóg rozdar j - z góry na dó - i nagle zobaczy貫m ca貫 moje 篡cie, lata prze篡te w Los Angeles, Paiy簑, Grecji i Brazylii. Przez g這w przelatywa造 mi obrazy ró積ych miejsc i ludzi. Przesz這嗆 na kszta速 zwoju rozwin窸a si przede mn. Historia cofn窸a si do czasu dzieci雟twa moich rodziców, kiedy to ich rodzice wyje盥瘸li z W璕ier, aby nast瘼nie wyjecha do Ziemi Izraela. Potem zobaczy貫m Syjon, "miasto wielkiego Króla", o którym nigdy przedtem nie my郵a貫m. Wróci貫m do Egiptu, do czasów "Wyj軼ia", potem do patriarchy Abrahama. Zwój rozwija si dalej i dalej. Wszystko w nim by這 dobrze pouk豉dane. Wszystko, nie tylko obraca這 si zgodnie z porz康kiem historycznym, ale co wi璚ej, historia zamienia豉 si w duchow rzeczywisto嗆. Wraca貫m tam z poczuciem konieczno軼i wyspowiadania si ze swoich grzechów. Bóg przypomina mi o ludziach, których wykorzysta貫m do realizacji w豉snych celów. Trzeba by這 pój嗆 do tych ludzi w skrusze i pokucie. Poprosi貫m mojego przyjaciela o przebaczenie, ale on powiedzia - To drobnostka. Ja .wcale nie uwa瘸貫m, 瞠 to "drobnostka". P豉ka貫m przed moimi przyjació軛i, bo wiedzia貫m, 瞠 czasami, w przesz這軼i, moje s這wa rani造 ich, a moje post瘼owanie wyrz康za這 im krzywd. Nie mog貫m znie嗆 swojej przesz這軼i, któr Duch 安i皻y mi przypomina. Pomy郵a貫m sobie, 瞠 albo odchodz od zmysów albo spotka貫m si z 篡wym Bogiem. Przyjaciel, z którym wspólnie pracowali鄉y nad ksi捫k, pochodzi z chrze軼ija雟kiej rodziny, chocia w codziennym 篡ciu nie trzyma si swojej religii. Martwi si o mnie i pojecha do miasta, a kiedy wróci, powiedzia - Pos逝chaj. Wiem, 瞠 przechodzisz teraz trudny okres. Znalaz貫m cz這wieka, który by mo瞠 b璠zie móg ci pomóc. - Kto to jest - zapyta貫m. Poda mi kawa貫k papieru, na którym napisane by這 nazwisko pewnego psychologa. Nazywa si Nazaret. Znowu! - pomy郵a貫m - jeszcze jedno wskazanie na tego Jedynego, który mo瞠 wyleczy mnie z mojej choroby - na cz這wieka Nazaretu. Wiedzia貫m ju, 瞠 pomóc mo瞠 mi nie salwadorski lekarz, który przy pomocy g豉dkich sów b璠zie próbowa mnie pociesza, i z którym spotkanie by mo瞠 przyniesie mi chwilow ulg, ale Cz這wiek, który umar na krzy簑. Powiedzia貫m - Wybaczcie, a貫 do lekarza nie pójd.

Pewnego dnia Bóg przyprowadzi mnie nad brzeg morskiej zatoki, której nazwa brzmia豉 strasznie: Wszystkich Umar造ch (lub 鈍i皻ych?). Dzisiaj to wiem, i rozumiem s這wa
Jezusa, 瞠 nie mo積a si na nowo narodzi zanim si nie umrze. Wcieleniem w 篡cie tej zasady jest chrzest wodny. Oczywi軼ie, wtedy niczego na ten temat nie wiedzia貫m. Zostawiwszy na brzegu swoje "ja" - mój portfel z ca陰 jego zawarto軼i - wbieg貫m do morza. Poczu貫m si tak, jakbym dotar do "廝ód豉", w którym mog oczy軼i si i wyleczy z mojej choroby. Zadziwiaj帷e by這 to, 瞠 na swojej nodze naprawd mia貫m ropiej帷 ran, jakby symbol choroby mojego ducha.
Ju wi璚ej nie chcia貫m zara瘸 innych ludzi swoimi "zarazkami". Prowadzi dalej takie 篡cie by這by przest瘼stwem. Bra造 mnie md這軼i na my郵 o moim malarstwie, artyku豉ch, kontaktach z lud幟i. Przed Bogiem by貫m nieczysty. Dok豉dnie tak, jak mówi prorok Izajasz -"Biada mi! Zgin掖em, bo jestem cz這wiekiem nieczystych warg i mieszkam po鈔ód ludu nieczystych warg ..." (Izajasz 6:5) Zacz掖em p造n望 w kierunku pe軟ego morza. By貫m gotowy umrze. My郵a貫m - Bóg mo瞠 zabra mnie, je郵i zechce; jestem gotowy. By貫m w dobrej formie wi璚 odp造n掖em ok. 1-go kilometra od brzegu. Czu貫m co niezwyk貫go. Jakby Bóg by ze mn. By貫m wyczerpany, ale Bóg dawa mi nowe si造.

Dop造n掖em do trzech ska, wznosz帷ych si ponad powierzchni wody po鈔odku zatoki. Zacz掖em wspina si na jedn z nich. By貫m ju 鄉iertelnie zm璚zony. Wspinaj帷 si na szczyt tej wulkanicznej ska造 zauwa篡貫m, 瞠 by w niej otwór. Wyp造wa z niego strumie wody, który spada w dó kaskadami, rozbijaj帷 si o ska造. D德i瘯 bulgoc帷ej wody przypomina odg這s wody sp逝kiwanej w toalecie. Zrozumia貫m, co to za ska豉! Wiedzia貫m, 瞠 znala貫m si tutaj aby uwolni si od swojej choroby. Wsun掖em chor stop pod strumie wody, sp造waj帷ej z góry ..i poczu貫m jak ból mnie opuszcza, tak jakby co ciemnego, czarnego i nieczystego wychodzi這 ze mnie i sp造wa這 w g喚bin morsk. By貫m wstrz捷ni皻y i p豉ka貫m jak nowonarodzone dziecko. Kiedy wróci貫m wp豉w na brzeg, mia貫m takie uczucie, jakby Bóg mnie ochrzci, i sta貫m si innym cz這wiekiem. Mój portfel le瘸 na swoim miejscu, a w jego 鈔odku nie by這 nic poza "cudz" fotografi obcego cz這wieka. Zupe軟ie jak w moim 郾ie. Patrz帷 w dó, na twarz ton帷ego cz這wieka, zobaczy貫m siebie. Zasz豉 zmiana. Jezus stan掖 na miejscu mojego dawnego "ja". To nieprawdopodobne, ale taka by豉 rzeczywisto嗆 - dziwna i niezrozumia豉. I kto mi j wyja郾i?...

Po powrocie do Rio dosta貫m Bibli. Zupe軟ie jej nie zna貫m, ale jak tylko j otworzy貫m ju nie mog貫m si od niej oderwa. W ci庵u 9-ciu miesi璚y robi貫m tylko to, o czym przeczyta貫m w Biblii, s這wo w s這wo, stronica za stronic. Pewnego razu przeczyta貫m w ksi璠ze Micheasza 7:19 "Znowu zmi逝je si nad nami, zmyje nasze winy, wrzuci do g喚bin morskich wszystkie nasze grzechy." W豉郾ie to sta這 si ze mn. Zna貫m dobrze z Talmudu znaczenie hebrajskiego s這wa, taszlich - wyrzuca. Zwykle, pieiwszego dnia Rosz ha-Szana sz這 si z modlitw nad rzek i wrzuca這 do wody swoje grzechy. P豉ka貫m i p豉ka貫m, kiedy nagle dozna貫m ol郾ienia i
zrozumia貫m, co zasz這. I wtedy, pierwszy raz w 篡ciu, poczu貫m si czysty i rozpromieniony!
Dok豉dnie zrozumia貫m, co mia na my郵i aposto Pawe, kiedy pisa -"砰j ju nie ja, ale 篡je we mnie Chrystus." On napisa te s這wa nie, ot, tak sobie, ale prze篡wszy je samemu. Tak jak ja.

Moim pierwszym odkryciem podczas czytania Biblii by這 u鈍iadomienie sobie swojego 篡dowstwa. Jakby jaki wewn皻rzny g這s powiedzia - Oto ty, ko鎍owe ogniwo w d逝giej historii 篡dowskiego narodu. Jeste z陰czony nasieniem Abrahama. I nawet je郵i rzuc ci w g喚bok
ciemno嗆, albo rozprosz ci po鈔ód innych narodów, znowu ci odnajd. [5 Moj.30:3-4]

My郵a貫m - Brazylia jest zbyt daleko od Izraela. 砰j w g喚bokim mroku, a powinienem teraz dok康 i嗆 i co robi. Bo 砰dzi s powo豉ni, aby zwiastowa Imi Bo瞠 w鈔ód innych narodów. Nie mia貫m jeszcze przekonania do Jezusa, ale zd捫y貫m ju go pokocha - jak 砰d 砰da. Kontynuowa貫m studiowanie Biblii od I-ej Moj瞠szowej po Nowy Testament. Straci貫m poczucie czasu. Czytaj帷 w III-ciej Moj瞠szowej o Dniu Pojednania, my郵a貫m sobie - widzisz, wsz璠zie jeden i ten sam obraz; jeden przechodzi w drugi - jeden umiera, drugi 篡je; zmiana, to zap豉ta za grzech; potem nast瘼uje pojednanie - wszystko by這 takie jasne, oczywiste. W pewnym momencie poczu貫m, 瞠 powinienem wyj嗆 na ulic. Przeszed貫m par kroków. Podnios貫m oczy i zobaczy貫m gwiazd Dawida. Wyobra嬈ie sobie - w centrum Rio-de-Janerio! Ale, co robi tu ci wszyscy ludzie? Podszed貫m do jednego z nich i zapyta貫m - Co si tutaj dzieje? Odpowiedzia - Pan nie wie? Dzisiaj jest 'Jom Kipur' [hebr. 'Dzie Pojednania', zwany te dniem 's康u' lub 'pokuty']. Nie od razu zda貫m sobie spraw, 瞠 stoj przed synagog i 瞠 jest w豉郾ie Dzie Pojednania. Bóg da mi przeczyta o tym w Swoim S這wie, abym nawi您a kontakt z moim ludem.


Pó幡iej, odwiedzi貫m gównego rabina Rio-de-Janerio. Jego sekretarka zapyta豉 mnie w jakiej sprawie przyszed貫m. Czy mo瞠 pani umówi mnie z rabinem? - zapyta貫m i powiedzia貫m, 瞠 chcia貫m z nim porozmawia o Bogu. By貫m jak naiwne dziecko. Ona my郵a豉, 瞠 瘸rtuj i powiedzia豉 - On nie rozmawia o Bogu. Tym niemniej, spotka貫m si z nim. Da貫m mu do przeczytania teksty z Biblii, dotycz帷e proroctwa, 瞠 Mesjasz powinien urodzi si w Betlejemie [hebr. 'bejt lanem' - dom chleba] i cierpie za nasze grzechy. On powiedzia - To nie odnosi si do Jezusa. Pan si ludzi. Zacz掖em odkrywa, 瞠 砰dzi zgadzaj si przynajmniej w tym jednym, 瞠 砰d nie powinien wierzy w Jezusa.

Odwiedza貫m ró積e ko軼io造 - katolickie, zielono鈍i徠kowe, grupy charyzmatyczne - staraj帷 si zrozumie jak funkcjonuj. Po dwóch latach Bóg potwierdzi mi to, czego nie móg豚ym sobie wyobrazi nawet w najdzikszym 郾ie - 瞠 pojad do Izraela. Przeczyta貫m - "Zbior was ze wszystkich stron ziemi i przyprowadz do ziemi, któr obieca貫m waszym ojcom." To zdarzy這 si, kiedy by貫m w Stanach. Powiedzia貫m wtedy mojej rodzinie, 瞠 wybieram si do Izraela. Moja rodzina do鈍iadczy豉 rozmaitych b這gos豉wie雟tw i przekle雟tw, opisanych w Torze, ale moja matka zawsze sta豉 przy. Bogu. Opowiedzia貫m jej o moim prze篡ciu - 瞠 uwierzy貫m w Jeszue. Zapyta豉 mnie - Jeste katolikiem? Odpowiedzia貫m - Bóg jeden wie. Ja - 砰d znalaz貫m Mesjasza. I dopiero teraz wiem, co to naprawd znaczy by 砰dem. Wybieram si do Izraela i b璠 tam 篡 jak 砰d. Moja matka - 81-letnia, m康ra, duchowa kobieta - rozejrza豉 si po pokoju, 瞠by przekona si, czy kto nie s造szy i opowiedzia豉 mi o widzeniu, jakie mia豉 kilka lat wstecz. Powiedzia豉, 瞠 pocz徠kowo bala si opowiada o tyra komukolwiek. Widzia豉m Go - powiedzia豉. - Sta tu przede mn; to by On - Jezus. Wyci庵a do mnie r璚e. By przepi瘯ny. Potem powiedzia豉 wprost - Co prawda, my -砰dzi, nie powinni鄉y wierzy w Jezusa, ale On jest cudownym cz這wiekiem. I w ogóle nie mam nic przeciw Niemu. Matka widzia豉, 瞠 moje 篡cie by這 natchnione, przepe軟ione Bogiem i by豉 z tego powodu szcz窷liwa. Pó幡iej i ona sta豉 si wierz帷. Moja matka zrobi豉 wtedy jeszcze co. Dala mi po穎趾造 kawa貫k papieru, na którym by這 napisane co po hiebrajsku. Kiedy, 30 lat temu, w ósmym dniu mego 篡cia, przeszed貫m obrz璠 obrzezania, napisano na nim moje 篡dowskie imi. Pó幡iej, b璠帷 znowu w Rio, poszed貫m z t kartk do synagogi. Tam pewien cz這wiek powiedzia mi - Imi, które otrzyma貫 przy obrzezaniu, brzmi ELCHANAN. Oznacza ono: 'Bóg przebaczy', 'Bóg byl laskowy'. Czy to nie cud? Kartka papieru z moim nowym imieniem czeka豉 na mnie wi璚ej ni 30 lat. Nigdy nie by貫m zadowolony ze swojego angielskiego imienia. Tak jak i wszystko pozosta貫 i ono by這 k豉mstwem. Elchanan - Bóg przebaczy mi - by這 imieniem dla mojego nowego 篡cia. By貫m nowonarodzony i wolny.

B璠帷 w Rio (zdarzy這 si to, gdy 篡dowska Pascha zbieg豉 si w czasie z chrze軼ija雟k Wielkanoc), poszed貫m do zboru baptystycznego. Niektórzy ludzi dziwnie na mnie patrzyli, kiedy ja - 砰d, wszed貫m tam z moj przyjació趾 - mulatk. Konieczne by造 du瞠 zmiany na zewn徠rz, po tym, jak Bóg zmieni mnie wewn徠rz. Spotka貫m si z innymi wierz帷ymi i poszli鄉y 鈍i皻owa w pewne miejsce, gdzie 鈍i皻owali równie 穎軟ierze z "piechoty morskiej". Okaza這 si, 瞠 byli to moi starzy przyjaciele. Ale tam zdarzy這 si co dziwnego. W czasie, gdy wszyscy pili i ta鎍zyli, ja wyszed貫m na balkon i zacz掖em mówi swoim przyjacio這m o Bogu. Nigdy nie by貫m w 瘸dnej szkole biblijnej ani innej podobnej instytucji, ale nagle otrzyma貫m ogromn wiedz o Bogu. Moi przyjaciele dziwnie na mnie patrzyli. Niektórzy jednak zrozumeli, 瞠 sta這 si za mn co szczególnego.

Pó幡iej, tak si z這篡這, 瞠 zostawiwszy wszystko - jedynie z Bo膨 豉sk i Jego b這gos豉wie雟twem - wyjecha貫m do Izraela. Na nowo zacz掖em stawia pytania. Rozmawiaj帷 z ortodoksyjnymi 砰dami, pyta貫m ich - Co to znaczy - by 砰dem? Powiedzia貫m sobie - przecie Bóg nie sprowadzi mnie z powrotem do Jerozolimy, 瞠bym zosta baptyst!. Zacz掖em uczy si hebrajskiego. Zna貫m ju portugalski, francuski i angielski. Ale hebrajski by jak morska to, a inne j瞛yki, jak fale na jego powierzchni.

Pyta貫m niektórych chrze軼ijan - Dlaczego nie 鈍i璚imy szabatu, skoro Bóg poleci to czyni dzieciom Izraela? Mówili mi, 瞠 to wszystko odesz這 wraz z Chrystusem, i 瞠 weszli鄉y teraz w szabat Chrystusowy. Odpowiedzia貫m - Brzmi to nie幢e, ale tam napisane jest le, 瞠 ustawa ta jest 'dla wszystkich waszych pokole'. I znowu stan掖em przed dylematem.

W Izraelu te spotka貫m moj przysz陰 穎n, Juli. Spotka貫m j na bawe軟ianych po豉ch kibucu. A raczej - jak to kto prorokowa - "spotka貫m swoj Rut na polach izraelskich".
Pobrali鄉y si. By豉 kobiet moich marze. Urodzi這 si nam dwoje dzieci. Pewnego sobotniego poranka wsiad貫m do samochodu w centrum Jerozolimy, gdzie mieszkali鄉y, z zamiarem pojechania do zboru baptystycznego. Wszyscy byli w synagodze, albo jeszcze spali. Na ulicach by這 cicho i szum silnika jakby "zburzy" otaczaj帷 cisz. Wróci貫m do domu i powiedzia貫m do Julii - My郵, 瞠 powinni鄉y 鈍ieci szabat. Ona odpowiedzia豉 - Tak, ale kontakt z innymi wierz帷ymi tak瞠 jest wa積y. W ko鎍u pojechali鄉y na to nabo瞠雟two, ale my郵 pozosta豉. Wreszcie, pewnego dnia powiedzia貫m - Od jutra b璠ziemy obchodzi szabat! Bóg b璠zie nasz
opatrzno軼i, je郵i b璠ziemy wype軟ia wszystkie Jego przykazania. W pi徠kowy wieczór zapalili鄉y 鈍iece i odmówili鄉y kiditsz [hebr. 'u鈍i璚enie'], i odczuli鄉y, 瞠 zrobili鄉y co, czego Bóg od nas oczekiwa (jest to ceremonia z這穎na z modlitw i b這gos豉wie雟tw nad winem i jedzeniem, przed rozpocz璚iem 鈍i皻owania szabatu). Nasi s御iedzi, których prawie nie znali鄉y, zajrzeli do naszego okna i widz帷 鈍iece pozdrowili nas. W odpowiedzi, zaprosili鄉y ich do
siebie na wieczerz szabatni. Weszli i zacz窸a si rozmowa. Kiedy spojrzeli na pó趾 z ksi捫kami i zobaczyli ksi捫k o Jezusie, pomy郵a貫m - oj, 瞠by tylko nie by這 problemów. I oto moja 穎na nagle mówi - Jeste鄉y wierz帷ymi 砰dami i wierzymy, 瞠 Jezus jest Mesjaszem. A podskoczy貫m, 瞠by j powstrzyma, ale by這 za pó幡o - zosta這 to ju powiedziane. Wyobra嬈ie sobie, co odpowiedzieli nam nasi go軼ie - My te!
Tak to Bóg zatroszczy si o nasz potrzeb kontaktów z innymi wierz帷ymi, kiedy postanowili鄉y by Mu pos逝szni. Spotkali鄉y jeszcze wi璚ej wierz帷ych. Zapraszali鄉y ich do siebie i dok豉dnie w 1,5 roku utworzy豉 si grupa domowa.

Gra貫m na gitarze i razem 酥iewali鄉y. Nie mieli鄉y zbyt du穎 wiedzy, ale za to ogromny zapa. Wci捫 potrzebowa貫m kogo, kto móg豚y odpowiedzie na moje pytania. Niektórych z nich nie odwa瘸貫m si zadawa wierz帷ym, których spotyka貫m. Oni zbyt bali si tych pyta. Potem spotka貫m cz這wieka. Nazywa si. Josif Szu豉m, i zna zarówno Talmud jak i Nowy Testament - i nie ba si pyta. Obecnie jestem cz這nkiem zgromadzenia 砰dów mesja雟kich w Jerozolimie -ruch mesja雟ki zacz掖 si i trwa.

Je郵i chcecie 篡 spokojnie, zosta鎍ie w Ameiyce, gdzie mo積a sobie by mesja雟kim 砰dem z jarmulk na g這wie i Bibli w d這ni. Tam, to mo瞠 by jeszcze jedna ciekawa forma pobo積o軼i. Kiedy przyjecha貫m tutaj, do Izraela, co pó godziny p豉ka貫m. K豉d貫m r瘯 na ziemi izraelskiej i my郵a貫m - oto ziemia i cia這 sta造 si jednym. Nagle u鈍iadomi貫m sobie, 瞠 oto wreszcie jestem na w豉軼iwym miejscu, we w豉軼iwym czasie i mam ju w豉軼iwe imi. Poszed貫m do Zachodniej 圭iany - 圭iany P豉czu [hebr. 'Kotel ha-Maarawi'] i us造sza貫m Bo篡 g這s, mówi帷y do mnie - Witaj w domu!


 
« poprzedni artyku   nast瘼ny artyku »